بازاریابی و فروش

آشنایی با مفاهیم فروش و تعاملات بازار

بازاریابی و فروش

آشنایی با مفاهیم فروش و تعاملات بازار

چگونه هزینه ها را در یک شرکت پخش کنترل کنیم؟

به نام حق 

معمولا توی کشور ما ادما خیلی به مشورت یا استفاده از تجربیات دیگران در مورد کارهایی که می خوان انجام بدن اهمیتی نمیدن!یعنی کافیه ببینیم مثلا فلان فامیل یا اشنامون یا همسایمون و یا دوست همکارمون توی یه کاری داره خوب پول در میاره زود تعمیم میدیم به خودمون و با یه حساب کتاب سر انگشتی محاسبه میکنیم مثلا اگه انقد سرمایه داشته باشم و یه دفترو دستکی هم کنارش حتما زود خوشبخت میشیم. ! این تو  مقیاس کوچیکش اما متاسفانه تو لول بالایی سرمایه گذاری هم بدون تحقیقات بازار یا حتی کوچکترین تجربه ای وارد میشیم و خوب طبیعیه که پشتش جز از بین رفتن سرمایهامون چیزه دیگه ای نیست!یکی از شغلهایی که الان کم کم به عنوان یه شغل پر دارامد و راحت!! بهش نگاه میشه شرکتهای توزیعی از نوع مویرگیش!!!که در شروع کار با اجاره یه دفتر فروش و یه وانت وهمینطور استخدام چند نفر ادم به عنوان بازاریاب و تهیه کالا از شرکتهای تولیدی شروع میشه و نهایتا بعد از ۶ ماه هم سرمایه خودمونو از دست دادیم هم چند تا شرکتو بیچاره کردیم که شاید ناخواسته هم باشه اما تو کلیت داستان تفاوتی نمیکنه.اینارو نوشتم که بگم این واقعیتهامتاسفانه چند سالیه گریبانگیر خیلیها شده..به صورت کلی شرکتهای پخش معمولان تا یه دوره  بین ۸ ماه تا ۱ سال از لحاظ درامدی منفی هستن و به قول قدیمیا دخلشون با خرجشون نمیخونه و تازه بعد از این مدت به نقطه سر به سر میرسن.معمولا شرکتهایی که به ۲ سال میرسن میشه گفت حاشیه امنیت دارن و میتونن به درامد زایی فکر کنن.امااز اونجایی که بهترین تولید کم کردن هزینه هاست باید اول بدونیم استاندارد هزینه های توزیع چه قدر که بتونیم به مرور خودمونو با این استاندارد وفق بدیم. 

به صورت کلی  این هزینه ها بین ۸ تا ۱۰ درصد که بین علما اتفاق نظرمیانگین ۹ درصد کل فروشه. این هزینه ها شامل نیروهای فروش بین ۱.۵ تا ۳درصد(بستگی به برندهای موجود در سبد کالایی و قدمت )ناوگان توزیع بین ۲ تا ۳ درصدهزینه های ستادی و اداری ۱درصد و سایر هزینه ها وانبار هم ۱ درصد تقسیم میشه.احتمالا توی ماههای اول این هزینه ها به نزدیک به ۱۴ درصد هم میرسه که به مرور زمان باید کنترلش کرد.چند تا راه کار برای کم کردن هزینه ها: 

۱. سعی کنیم در حد امکان تمام فروشنده ها نزدیک به هم یک منطقه رو پوشش بدن اینجوری هزینه های توزیعمون کم میشه. 

۲.محصولاتی که خیلی کند رو هستد خیلی زود شناسایی کنیم که باعث کم شدن هزینه های انبار میشه. 

۳.نیروهای اموزش دیده ۳۰ درصد بیشتر کارایی دارند  پس تو هزینه های نیروی انسانی کمکمون میکنن. 

۴. استفاده بهینه از ساعات کاری پرسنل ستادی و تفیض مسولیت های درست. 

۵.فایفو و لایفو کردن انبار به معنای چیدمان صحیح بر اساس تاریخ به این صورت که کالاهای با تاریخهای قدیمی زودتر خارج بشن. 

۶.بررسی روزانه برگشت از فروشها وعلت یابی و درصورت امکان ارسال سریع مجدد کالا. 

۷.آموزش چیدمان به نیروهای فروش که با کمک به بهتر دیده شدن دوره گردش کالا رو کوتاهتر کنن. 

۸.کم کردن فروشهای غیر نقدی و در جریان انداختن نقدینگی برای گرفتن تخفیفات بیشتر. 

۹.نگه داشتن یک مشتری قدیمی به مراتب کم هزینه تر از ایجاد یک مشتری جدیده. 

۱۰.استفاده از جداول انگیزشی و روانشناسی فروش برای فروش بیشتر که خود بهترین راه کم کردن هزینه هاست.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:41 ب.ظ

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد